Don Quichot

Het haalbaarheidsonderzoek naar de spoorlijn Emmen-Rheine heeft wel wat los gemaakt. Waarom men trouwens van Emmen-Rheine spreekt en niet van Gramsbergen-München is mij een raadsel.

In feite gaat het erom dat treinen bij Coevorden de Nederlands-Duitse grens passeren en dat de Nederlandse reizigers vanaf Bad Bentheim verder Duitsland in kunnen trekken. Maar goed, de positieve uitkomst van dat onderzoek brengt sommige hoofden op hol. Ik heb al eerder de centrummanager van Hardenberg genoemd, die opeens drommen Duitsers naar het toeristische walhalla Hardenberg ziet trekken. En nu zijn ook de Overijssels politici van de ChristenUnie kats op ’t rabat. Zij willen dat Gedeputeerde Staten meedoen met een onderzoek naar de aansluiting van de Vechtdallijnen op de lijn Emmen-Rheine (of Dalen-Neuenhaus, Nieuw Amsterdam-Nordhorn, Hardenberg-Berlijn).

“In Drenthe zijn er plannen om te onderzoeken of het haalbaar is om een passagierstrein te laten rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim”, zeggen de CU’ers. Dat dit onderzoek al is gedaan – uitgevoerd door Instituut CIMA uit Hannover en Rijksuniversiteit Groningen en gepresenteerd op 30 augustus – is ze blijkbaar ontgaan. “Een goede spoorverbinding met Duitsland is van grote betekenis voor de economie in onze regio en is een waardevolle bijdrage voor de mobiliteit”, meent de CU. Wat gek dat de CU’ers blijkbaar niet weten dat die verbinding al bestaat (via Twente), dat die vorig jaar is verbeterd door de lijn vanuit Almelo door te trekken naar Hardenberg, maar dat nog niemand heeft gemerkt dat de economie en mobiliteit daar voordeel van hebben gehad.

De ChristenUnie laat zich echter niet uit het veld slaan door de realiteit maar wil als Don Quichot tegen (te) dure windmolens vechten. Want als het aan de CU ligt wordt niet alleen gekeken naar de lijn naar Duitsland, maar ook naar eventuele treinverbindingen richting Groningen en Assen. Terwijl de politici in Drenthe vorige week hebben gezegd dat ze dat niet willen, want te duur (tussen de 400 en 600 miljoen euro) en geen oplossing voor het verkeersprobleem. Zij zetten in op verbreding en verbetering van de N34. Alleen GroenLinks en de ChristenUnie (5 van de 41 zetels) willen wél een spoorlijn. Gedeputeerde Brink was klip en klaar in zijn antwoord aan het adres van de CU: slechts wanneer het rijk wil meebetalen aan de regionale spoorlijn kan het spoorplan weer uit de kast worden gehaald. Maar tot nu toe vindt het kabinet dat de provincies regionale lijnen zelf maar moeten betalen.

Zouden de Overijsselse politici van CU-huize wel weten hoe het is afgelopen met Don Quichot? Dit zomer kwam het bericht dat het de Engelse regisseur Terry Gilliam na 17 jaar eindelijk is gelukt om zijn film te voltooien: The man who killed Don Quixote.